Köpvillkor

  1. Om Gammelhuset Tryckeri AB

Företaget har sitt säte i Lund. Företagets postadress är Stora Råby Byaväg 84

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@gammelhuset.nu med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

  1. Beställning/bokning

När du bokat en kursplats  skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om vald kurs, pris, betalningsinstruktioner samt dina kontaktuppgifter.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@gammelhuset.nu.

När betalningen är genomförd och är Gammelhuset Tryckeri tillhanda skickas en slutgiltig bokningsbekräftelse som bekräftar din plats på kursen. 

3. Betalning

Betalning sker via Bankgiro, till vårt BG 5700-2156.

Betalning ska inom fem (2) dagar efter bokningen är gjord, och senast två (2) dagar innan kursens start. 

  1. Priser

Alla priser anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

Vid köp av varor och tjänster på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att din bokning har blivit betald och därmed bekräftad.


5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till mailadressen kristin@olsman.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilken kurs du önskar att inte delta i framgå klart och tydligt.


5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

Genomförd kurs och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Avbokning

Förutom vad gäller ångerrätten enligt ovan är anmälan bindande. Vid avbokning av kursplats gäller följande: 

  • 15 dagar efter bekräftad plats och 14 dagar före kursstart: Hela kursavgiften, minus 50 kr i administrationsavgift, återbetalas
  • 13 dagar före kursstart debiteras hela kursavgiften

Särskilda skäl för avbokning

Vid sjukdom eller annan jämförbar händelse (nära anhörig, olycka e dyl)

Om du avbokar en kurs på grund av sjukdom styrkt med läkarintyg eller annan jämförbar styrkt anledning som du inte kunnat förutse, återbetalas hela kursavgiften oavsett när händelsen sker.

Frånvaro

Om du uteblir från något kurstillfälle av annan anledning än de angivna ovan, är det tillfället förbrukat. Du kan således inte kostnadsfritt ta igen det tillfället senare under kursen eller få ekonomisk kompensation för det tillfälle då du var frånvarande.

Inställd kurs

Om kursen måste ställas in p g a sjukdom, olycka eller annan oförutsedd händelse betalas hela kursavgiften tillbaka till kursdeltagaren. Kursdeltagaren kontaktas via mail eller telefon.

Produkt- och kursinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter och tjänster. 

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Gammelhuset Tryckeri AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning eller bokning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Gammelhuset Tryckeri AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.


De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Bankgiro.

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är Postnord

10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder Mailerlite för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd
Olsman Konsult AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

  1. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.